Kjennetegn på en Danielsen-lærer
1 Lærerkallet
Læreren har en forståelse av at læreryrket er en tjeneste for Gud.
2 Kristen tro og motivasjon
Læreren:
- Er motivert av et personlig forhold til Jesus.
- Evner å delta med integritet i samtaler om kristen skoleutvikling.
- Er stolt av skolens kristne verdigrunnlag.
- Evner å fremstå med integritet og åpenhet som et eksempel på hvordan et kristent liv kan leves.
- Er lojal overfor skolens evangelisk-lutherske tros- og verdigrunnlag.
- Har tilhørighet til en menighet.
3 Omsorg for eleven
Læreren:
- Tror eleven er skapt i Guds bilde, med en guddommelig hensikt over sitt liv.
- Tror på eleven som like verdifull, elskbar og elskverdig som en selv.
- Viser kjærlighet med grensesetting.
- Bryr seg like mye om eleven uavhengig av elevens adferd.
- Kan vise nåde uten å senke standarden.
- Har raushet som karaktertrekk.
- Er engasjert for at eleven skal få utvikle sitt unike potensial til det beste for både eleven, hjemmet, familien og samfunnet i fremtiden.
4 Pedagogisk og faglig kompetanse
Læreren:
- Har gode formidlingsevner.
- Evner å ha god dialog med elevene.
- Er faglig sterk og engasjert.
- Er godt og allsidig orientert og evner å se både fagene og elevens talenter i et samfunnsperspektiv.
- Er kompetent til å tenke utenfor fagenes tradisjonelle sekulære begrensninger.
- Utvikler seg faglig.
- Evner å ha god refleksjon over egen rolle som lærer i en kristen skole.
5 Respektfull verdiformidling med integritet
Læreren:
- Tør å stå for bibelske verdier og evner å konkretisere disse i dagliglivet.
- Forstår at det livssynsnøytrale klasserommet ikke finnes.
- Kan be om tilgivelse.
- Evner å snakke med elevene om kristen tro.
- Er bevisst på at alle lærere formidler mer enn bare fagstoffet.
- Har respekt for at andre skal få ta sine egne valg.
- Kan jobbe i et klasserom med et spenn av meninger og livserfaringer.
6 Kollegialitet
Læreren:
- Viser samme holdning overfor kollegaer som overfor elever.
- Bidrar til skoleutvikling – tenker “vi” like mye som “jeg”.
- Løfter andre opp i omtale.
- Ønsker “å spille hverandre gode”.
- Kan jobbe i et kollegium med et spenn av meninger og håndtere uoverensstemmelser på en ryddig, respektfull og høflig måte.
- Kan være en del av det kristne fellesskapet med kollegaer.
- Verdsetter fellesskap med kollegaer på både andre skoler.